niedziela, 7 października 2018

Gliniany chłopiec - bajka rosyjska, ludowa - wschodniosłowiańska

Gliniany chłopiec
ludowa bajka rosyjska

Ilustracja: Juliusz Makowski

Byli raz sobie gospodarz i gospodyni. A dzieci nie mieli. Pewnego razu gospodyni odzywa się do męża w te słowa: 
- Ulep z gliny chłopczyka niech synkiem nam będzie. 
Gospodarz ulepił z gliny chłopaka i ułożył go na piecu żeby wysechł. Gliniany chłopak wysechł i zaczął prosić żeby mu dali jeść. 


- Daj mi matko chleba dzbanek 
i do tego obwarzanek. 
Starzy dali mu mleka i obwarzanek a on zjadł i znowu prosi: 
- Jeść! Jeść! 


Co tu robić? Gospodarze dali mu co mieli a on nadal woła, że chce jeść. Starzy nie mieli już nic do jedzenia. 


Gliniany chłopiec zeskoczył z pieca i zjadł gospodynię z kądziołeczką i gospodarza z laseczką. 


I poszedł drogą przed siebie. 
Po drodze spotyka byka i tak do niego powiada: 


- Wypiłem mleka dzbanek 
i do tego obwarzanek, 
zjadłem gospodynię z kądziołeczką 
i gospodarza z laseczką 


a teraz byku ciebie zjem! 
- i zjadł byka. 


Idzie dalej aż spotkał drwali z siekierami. 
Przystanął i tak rzecze: 


- Wypiłem mleka dzbanek 
i do tego obwarzanek, 
zjadłem gospodynię z kądziołeczką, 
gospodarza z laseczką, 
zjadłem byka z rogami, 
a teraz was zjem wszystkich! 
- i zjadł drwali z siekierami. 
Idzie dalej. Aż tu spotyka chłopa z grabiami i dziewczynę z warkoczami. 


Gliniany chłopiec przystanął i tak mówi: 
- Wypiłem mleka dzbanek 
i do tego obwarzanek, 
zjadłem gospodynię z kądziołeczką, 
gospodarza z laseczką, 
zjadłem byka z rogami 
i drwali z siekierami, 
a teraz i was zjem! 
Zjadł chłopa z grabiami i dziewczynę z warkoczami i poszedł dalej. 


Gliniany chłopak spotkał kozła i tak rzecze: 
- Wypiłem mleka dzbanek 
i do tego obwarzanek, 
zjadłem gospodynię z kądziołeczką, 
gospodarza z laseczką, 
zjadłem byka z rogami 
i drwali z siekierami, 
zjadłem chłopa z grabiami 
i dziewczynę z warkoczami 
a teraz ciebie koźle zjem! 
A kozioł mówi do niego: 
- A to się napracujecie! Stańcie lepiej pod górką, a ja pobiegnę na górkę, rozpędzę się i do waszych ust prędko skoczę. Tak będzie wam łatwiej mnie zjeść. 


Gliniany chłopiec stanął pod górką a kozioł popędził pod górkę. Wziął rozpęd i jak rogami nie bodnie glinianego chłopca w brzuch! 
W tej samej chwili gliniany chłopiec rozpadł się na kawałki.


A z brzucha wyszli: 
gospodyni z kądziołeczką, gospodarz z laseczką, byk z rogami, drwale z siekierami, chłop z grabiami i dziewczyna z warkoczami. 


I tak kozioł wszystkich uratował.

Autor: Aleksy Tołstoj
Ilustracje: Arnold Lobel oraz pierwsza ilustracja oraz okładka - Juliusz Makowski


Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: Alfabetyczny spis treści wszystkich bajek, a także inne bajki europejskie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)