wtorek, 9 kwietnia 2019

Bajka o chciwej babie - seria Poczytaj mi mamo

Bajka o chciwej babie, 
("Bajka o chciwej babie, złym barszczu i mądrej misie")
bajka polska wierszowana



Była sobie baba jedna, 
Bardzo chciwa i niebiedna, 
Miała trepki dwa pąsowe,
a pod czepcem siwą głowę.

Wielka była gospodyni, 
Worek złota trzyma skrzyni, 
Obok niego worek srebra, 
babie tej niczego nie brak.

Miała baba syna, córkę
Jeść im dała byle skórkę
Choć wszystkiego dosyć miała
wciąż im jadła żałowała.

Raz w niedzielę za piec wlazła,
I buraczka tam znalazła, 
Hej! buraczku chodź do garnka, 
będzie z ciebie barszczu miarka

Jesteś trochę zapleśniały
Lecz barszcz będzie doskonały.
Chciwa baba się cieszyła,
burak w garnku ułożyła

Ilustracja: Barbara Borowska
Wlała wody cztery dzbany, 
Gotuj że się mój kochany, 
Do południa burak szumiał, 
ugotował się ja umiał.

Był spleśniały, więc wiadomo
nie smakował barszcz nikomu.

Przyszła córka z ziemniaczyska, 
Odsunęła z barszczem miskę, 
Przyszedł synek popróbował, 
lecz mu barszczyk nie smakował.

Wzięła baba barszcz i żwawo
postawiła go pod ławą

Zaprosiła psy i koty
Jedzcie barszczyk wy niecnoty
Moje dzieci go nie chciały
ale barszczyk doskonały.


Aż do baby w tydzień potem, 
przyszła kumcia z sercem złotym,

Jedzcie barszczyk kumciu moja, 
Kot go nie chciał, pies nie dojadł, 
Moje dzieci go nie chciały
ale barszczyk doskonały.

Aż się misa rozzłościła, 
Co na haku w górze była, 
Gdy tak baba gada, gada, 
bęc! misa na łeb jej spada.

Ilustracja: Anna Kopczyńska

A że bardzo była duża,
Więc nabiła babie guza.
Guz na głowie siedział kwartał, 
była baba tego warta.

Ilustracja: Janusz Grabiański

Autor: Lucyna Krzemieniecka


Wydawnictwo: Nasza Księgarnia, 1964 rok

Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce:
Poczytaj mi mamo, a także bajki z cyklu Książeczki z PRL-u.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)