niedziela, 16 grudnia 2018

bajka rosyjska (ludowa) - "Bocheneczek" lub "Kołobok"

Bocheneczek
ludowa bajka rosyjska 
spisana przez Tołstoja

Ilustracja: W. Kurczewski

Żyli sobie dziad z babą. Pewnego razu dziad rzecze do baby: 
– Pójdź no babko, poszperaj w koszyku, popatrz po zagrodzie,
czy nie nazbierałoby się mąki na bochenek. 

Ilustracja: W. Kurczew

Wzięła baba miotełkę, po koszyku poszperała,
po zagrodzie popatrzyła i nazbierała całe dwie garście mąki.
 Zagniotła mąkę na śmietanie, zrobiła bocheneczek,
podsmażyła na maśle i położyła na okno , żeby się wystudził.

Ilustracja Марианна Беляева

Bocheneczek leżał, leżał, aż w końcu wziął i się potoczył – z okna na ławę,
 z ławy na podłogę, po podłodze do drzwi, hop przez próg do sieni,
 z sieni na ganek, z ganku na podwórko, z podwórka za bramę
 i dalej, dalej hen hen...

Ilustracja Марианна Беляева

Toczy się Bocheneczek po drodze, spotyka zająca: 
– Ej, Bocheneczku! A ja cię zjem! 
– Nie zjesz mnie, zającu. 

Ilustracja Марианна Беляева

Zaśpiewam ci piosenkę:
„Jestem bocheneczek 
wyszperany w koszyku, 
wypatrzony w zagrodzie, 
zagnieciony na śmietanie, 
podsmażony na maśle,
ostudzony na oknie. 
Dziadkowi uciekłem, 
Babce uciekłem, 
Tobie, zającu, też ucieknę!” 

Ilustracja: Eugeniusz Raczew

I potoczył się dalej – i tyle go zając widział! 
Toczy się bocheneczek, spotyka wilka: 
– Ej, bocheneczku! A ja cię zjem! 
– Nie zjesz mnie, szary wilku. 

Ilustracja Марианна Беляева

Zaśpiewam ci piosenkę: 
„Jestem bocheneczek, 
wyszperany w koszyku, 
wypatrzony w zagrodzie, 
zagnieciony na śmietanie, 
podsmażony na maśle, 
ostudzony na oknie. 
Dziadkowi uciekłem, 
Babce uciekłem, 
zającowi uciekłem, 
Tobie, wilku, też ucieknę!” 
I potoczył się dalej – i tyle go wilk widział!

Ilustracja: W. Kurczewski

Toczy się bocheneczek, spotyka niedźwiedzia: 
– Ej, bocheneczku! A ja cię zjem! 
– Gdzie tam tobie, koślawemu, mnie zjeść! 
„Jestem bocheneczek 
wyszperany w koszyku, 
wypatrzony w zagrodzie, 
zagnieciony na śmietanie, 
podsmażony na maśle, 
ostudzony na oknie. 
Dziadkowi uciekłem, 
Babce uciekłem, 
zającowi uciekłem, 
wilkowi uciekłem 
Tobie, niedźwiedziu, też ucieknę!”

Ilustracja Марианна Беляева


I potoczył się dalej – i tyle go niedźwiedź widział! 

Ilustracja: W. Kurczewski

Toczy się bocheneczek, spotyka lisicę: 
– Hej, bocheneczku, gdzie się tak toczysz? 
– A tak toczę się po drodze. 

Ilustracja Марианна Беляева

– Bocheneczku, zaśpiewaj mi piosenkę! 
Bocheneczek zaśpiewał:
„Jestem bocheneczek 
wyszperany w koszyku, 
wypatrzony w zagrodzie, 
zagnieciony na śmietanie, 
podsmażony na maśle,
ostudzony na oknie. 
Dziadkowi uciekłem,
Babce uciekłem, 
zającowi uciekłem, 
wilkowi uciekłem 
niedźwiedziowi uciekłem. 
Przed tobą, lisico, 
nietrudno uciec! "

Ilustracja Марианна Беляева

A lisica na to: 
– Ach, jaka piękna piosenka, ale ja słabo słyszę. 
Bocheneczku, usiądź mi tu na nosie i zaśpiewaj jeszcze raz, ale głośniej.





Bocheneczek wskoczył lisowi na nos i zaśpiewał głośniej tę samą piosenkę. 


A lisica znów do niego: 
– Bocheneczku, usiądź mi na języku i zaśpiewaj jeszcze raz. 
Bocheneczek wskoczył lisicy na język, a lisica go – haps! – i zjadła.


W Rosji ta bajeczka znana jest pod tytułem "Kołobok", czyli kołaczyk.
Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

3 komentarze:

  1. Dzięki za bajkę mojego dzieciństwa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również miło mi się kojarzy, bo także pamiętam ją z dzieciństwa:)

      Usuń
  2. To nie jest bajka mojego dzieciństwa, ale bardzo mi się podoba - oprócz mądrości ludowej jest melodyjno-uspokajająca. Mam wrażenie, że powtarzająca się kwestia jest jak refren spokojnej piosenki.

    OdpowiedzUsuń

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)