niedziela, 10 marca 2019

Wilk i owca - bajka tybetańska

Wilk i owca 
bajka tybetańska 

Pewnego dnia, gdy stado owiec wracało wieczorem z pastwiska do zagrody, jedna owca, starsza i zmęczona, pozostała nieco w tyle za swymi siostrzycami, zaś pasterz, spieszący do swego domu, tego nie zauważył. Dostrzegł to jednak wilk, chyłkiem podążający za stadem. 
Skoczył, zabiegł drogę owcy i słodkim głosem przemówił: 
- Cioteczko, ciotuniu, czy jesteś zdrowa? Czyżbyś polubiła samotne spacery? Czy dobrze się czujesz, cioteczko, wędrując przez zarośla? 
Przerażona owca chciała uciec, ale wilk kłapnął zębami i gniewnym warknięciem osadził ją na miejscu. 
- Czyż myślisz, owco – oświadczył gniewnie – ty, którą nazwałem ciotunią, że zdołasz ujść karze, na jaką zasłużyłaś sobie, szarpiąc mnie za ogon i wyrywając z niego najpiękniejsze włosy? 
- Mądry wilku jęknęła owca – ty, który jesteś wcieleniem sprytu i mądrości! Pomyśl, jak mogłam szarpać ciebie za ogon, który pędzi za tobą, skoro sama byłam przed tobą? 
- Zaiste – rzekł dumnie wilk. – Jestem sprytny i mądry. Powiedz mi tedy, w jaki sposób znalazłaś się tu, przede mną, a przy tym wiesz, że mój wspaniały ogon, rozciągający się na cztery strony świata, zagarniający i góry, i ludzkie osiedla, jest za mną? 
- Słyszałam – rzekła owca, chcąc zyskać sobie przychylność wilka – od moich doświadczonych sióstr i braci, że nikt nie ma tak wspaniałego ogona, że twój ogon pokrywa cały świat. Przybyłam więc tu przez powietrze, drogą, która jest między niebem a ziemią. 
- Ach tak – zawołał wilk, a w głosie jego zabrzmiała nuta udanego oburzenia. – Więc to ty, niesforna ciotunia, pojawiłaś się na ziemi i wzbudziłaś popłoch wśród stada gazel, na które polowałem. Słuszny więc był mój gniew i słuszna spotka cię kara! 
To rzekłszy wilk rzucił się na owcę i rozszarpał ją, mrucząc z zadowoleniem: 
- Któż jest sprytniejszy ode mnie! 
I rzeczywiście, kto czyni zło, zawsze sobie znajdzie pretekst na swoje usprawiedliwienie. Ale tylko przed sobą samym.


Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)