niedziela, 27 maja 2018

bajka skandynawska z Europy o głupim lisie

O głupim lisie
bajka szwedzka


Był sobie kiedyś bardzo głodny lis. Spotkał klacz ze źrebakiem i rzekł:
 — Daj mi źrebaczka. Jestem straszliwie głodny. 
— Dobrze — odparła klacz. — Ale najpierw musisz przeczytać, co jest napisane pod moim tylnym prawym kopytem. 
Gdy lis zabrał się do czytania, klacz wierzgnęła i lis fiknął kilka koziołków i bardzo się potłukł. 
Potem spotkał maciorę z prosiętami. 
Rzekł do niej: 
— Daj mi jednego prosiaczka.
 — To ci nie wystarczy, skoroś taki duży i głodny — rzekła maciora. — Mam więcej prosiąt, ale pochowały się. Jeśli cię ugryzę w ucho, a ty głośno krzykniesz, zaraz tu przybiegną, a wtedy weźmiesz sobie tyle, ile zechcesz. 
Ale maciora ugryzła mocniej, niż się spodziewał, i o mało co nie stracił ucha, a prosiaka i tak nie dostał. 
Potem spotkał owcę z jagniętami. 
— Daj mi jedno jagnię — rzekł lis. 
— Czyż jedno jagnię ci wystarczy? — spytała owca. — Ale jeśli chcesz, to stań u stóp pagórka. Ja zaś stanę na górze i wpadnę na ciebie tak, że w ogóle odechce ci się jeść i będziesz miał spokój. 
Lis usiadł u stóp pagórka, owca zaś wzięła długi rozbieg i tak mocno łupnęła w lisa, że o mało nie wyzionął ducha. 
Wtedy usiadł pod świerkiem i powiedział sam do siebie: 
— Byłem wyjątkowo głupi, że dałem się nabrać klaczy na przeczytanie napisu na jej kopycie. Przecież napis się już zatarł, bo klacz stara. Jeszcze głupszy byłem, gdy dałem się nabrać maciorze i pozwoliłem, żeby ugryzła mnie w ucho. Ale najgłupszy byłem, wierząc takiej głupiej owcy, że uspokoję głód, gdy ona skoczy na mnie. Tak, wtedy byłem jednak najgłupszy. 
Na świerku siedział chłop i ścinał gałęzie. 
Gdy lis skończył, chłop upuścił siekierę, która spadając odcięła lisowi ogon. 
— O — rzekł lis — nie można nawet posiedzieć i pogadać ze sobą, bo zaraz przypłaca się to ogonem!

Autor: Robert Stiller

Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata: Alfabetyczny spis treści wszystkich bajek oraz bajka Ludów Zimnej Północy i Skandynawii, a także inne bajki europejskie




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)