niedziela, 7 października 2018

Łapeć - bajka rosyjska

Łapeć
bajka rosyjska (ludowa)


Szła drogą baba i znalazła łapeć. Przyszła do wsi i prosi gospodarza: 

- Przenocujcie mnie! 
- Ano, dobrze! Noclegu z sobą człowiek nie nosi. 
- A gdzie mam łapeć położyć? 
- Kładź pod ławę. 
- Nie, mój łapeć w kurniku spać zwyczajny.
I położyła łapeć w kurniku z kurami. Rano baba wstaje i mówi: 

- A gdzie moja kurka? 
- Co też ty mówisz - powiada do niej gospodarz - przecież miałaś tylko łapeć! 
- Nie, miałam kurkę! A jeśli mi jej nie oddacie, podam was do sądu. 
No i gospodarz oddał jej kurkę. Baba poszła dalej drogą. Idzie, idzie, aż zapadł wieczór. Przychodzi do wsi i prosi: 

- Przenocujcie mnie! 
- Ano, dobrze! Noclegu człowiek z sobą nie nosi. 
- A gdzie mam kurkę spać położyć? 
- Niech z naszymi kurami przenocuje. 
- Nie, moja kurka z gęsiami spać zwyczajna. 
I posadziła kurkę z gęsiami. Nazajutrz wstaje i mówi: 

- A gdzie moja gąska? 
- Jaka znów twoja gąska? Przecież miałaś tylko kurkę. 


- Nie, miałam gąskę! Oddajcie mi gąskę, a jak nie oddacie, to pójdę do sądu i zaskarżę.
No i oddali jej gąskę. Wzięła gąskę i poszła drogą. Dzień się kończy, noc zapada. Babka znowu prosi o nocleg. Gospodarz zgodził sieją przenocować. 

- A gdzie gąskę spać położę? 
- Połóż ją z naszymi gąskami. 
- Nie, moja gąska z owieczkami spać zwyczajna. 
- No to kładź ją z owcami. 
Babka położyła gąskę z owcami. Przespała noc, a rano pyta: 

- Gdzie jest moja owca? Dajcie mi moją owcę! 
- Co też ty pleciesz? Przecież gąskę miałaś! 
- Nie, miałam owcę - odpowiada baba. - Jeśli mi owcy nie oddacie, pójdę do samego wojewody na skargę. 
Co było robić? Oddali jej owcę. Wzięła baba owcę i idzie drogą. Znowu dzień się kończy i noc zapada. I znowu przyszła baba do wsi, o nocleg prosi i tak powiada: 

- Moja owca nawykła w domu z byczkami razem spać. Połóżcie ją razem z waszymi byczkami. 
- No, niech sobie z byczkami przenocuje - mówi gospodarz. 
Wstaje baba rano i pyta: 
- Gdzie mój byczek? 
- Jaki znów byczek? Przecież miałaś tylko owcę. 
- Nie gadajcie po próżnicy. Miałam byczka. Oddajcie mego byczka, bo inaczej do sądu podam. 
Żal było staremu byczka oddawać, ale co było robić? Oddał jej byczka. Stara zaprzęgła byczka do sań, pojechała i śpiewa: 


"Za łapeć wzięłam kurkę, 
za kurkę wzięłam gęś, 
za gęś znowu owieczkę, 
za owieczkę - byczka... 
Nuże, bo cię batem złoję! 
Chomąto nie moje, 
chomąto nie moje, 
sanie cudze też, 
spiesz się, byczku, spiesz... "
Naprzeciw niej idzie lis. 
- Podwieź mnie, babciu! 
- Siadaj. 
Wsiadł lis do sań, baba śpiewa, a lis jej wtóruje: 
"Nuże, bo cię batem złoję! 
Chomąto nie moje, 
chomąto nie moje, 
sanie cudze też, 
spiesz się, byczku, spiesz... "
Naprzeciw idzie wilk. 
- Podwieź mnie, babciu - prosi.
-Siadaj. 

Wilk siadł i zaśpiewali we trójkę: 
"Chomąto nie nasze, 
sanie cudze też, 
spiesz się, byczku, spiesz... "
Naprzeciw idzie niedźwiedź. 
- Podwieź mnie, babciu! - prosi.
-Siadaj. 

Wwalił się niedźwiedź do sań i dyszel złamał. 
A babcia mówi: 

- Idź, lisie, do lasu i przynieś dyszel. 
Poszedł lis do lasu i przyniósł osinową witkę. 

- Nie zda się osinowa witka na dyszel. 
Posłała babcia wilka. Poszedł wilk do lasu i przyniósł krzywą, nadgniłą brzozę. 
- Nie nadaje się krzywa, nadgniła brzoza na dyszel. 
Posłała babcia niedźwiedzia. 
Poszedł niedźwiedź do lasu i przy taszczył wielką, wielką jodłę. Ledwo ją doniósł. Rozgniewała się babcia i poszła sama po dyszel. Ledwo poszła, a niedźwiedź, wilk i lis rzucili się na byczka i zjedli go. Potem wypchali skórę słomą i postawili niby to żywego byczka koło sań, a sami uciekli. 
Babcia wróciła z lasu z dyszlem, wsiadła do sań i zaśpiewała: 


"Nuże, bo cię batem złoję! 
Chomąto nie moje, 
chomąto nie moje, 
sanie cudze też... 
spiesz się, byczku, spiesz... "

A byczek z miejsca nie rusza. Baba śmignęła batem i byczek upadł. Wtedy dopiero zrozumiała, że z byczka została tylko skóra. Zapłakała stara ze złości i poszła sama jedna drogą.


Autor: Aleksy Tołstoj - tłumaczyła Irena Tuwim
Ilustracje: Juliusz Makowski
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia 1977 rok
Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: Alfabetyczny spis treści wszystkich bajek, a także inne bajki europejskie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)