środa, 10 października 2018

Niedźwiedź polarny i niedźwiedź brunatny - bajka syberyjska Ludów Zimnej Północy

Niedźwiedź polarny i niedźwiedź brunatny

bajka nieniecka (samojedzka)

Pewnego dnia, niedźwiedź brunatny mieszkający w lesie, wyruszył na północ w stronę do morza. W tym samym czasie niedźwiedź polarny, który mieszkał na lodowej krze, postanowił udać się w głąb lądu. Wyruszyły dwa niedźwiedzie w drogę i za jakiś czas spotkały się nad brzegiem morza. 
Niedźwiedź polarny zjerzył sierść, stanął na dwóch łapach i zaryczał:
- Dlaczego chodzisz po mojej ziemi, brunatny niedźwiedziu?
A brunatny niedźwiedź jak nie ryknie: 
- A od kiedy to niedźwiedź polarny zdobył ląd?Hęę? Twoje miejsce jest na morzu! Twoja ziemia to śnieg i niekończący się lód! Uciekaj mi stąd zaraz!
Oby dwa niedźwiedzi stanęły na dwóch łapach, złapały się za barki i zaczęła się walka. Ryczały, kłaki fruwały w powietrzu, pazury i potężne łapy poszły w ruch. Walczyły zacięcie przez cały dzień, ale żaden pojedynku nie wygrał. Walczyły cały wieczór, ale nadal pojedynek był nierozstrzygnięty. 


Zmęczyły się bardzo oba niedźwiedzie i usiadły na pieńkach, aby trochę odsapnąć po krwawej bitwie. Dyszą, sapią, pot z czół ocierają. Siedzą w milczeniu, cisza dookoła, żaden się nie odzywa, tylko łypią przekrwionymi ślipiami na siebie i spode łba patrzą.
Pierwszy nie wytrzymał i odezwał się niedźwiedź brunatny:
-Ty, biały niedźwiedziu, jesteś silniejszy ode mnie... Ja za to jestem zwinniejszy i zreczniejszy. I chyba na to wygląda, że żaden z nas nie może pokonać drugiego. Powinnismy się pogodzić, w sumie to jesteśmy braćmi.
A biały niedźwiedź na to:
- Co prawda to prawda, bracie. Nie mamy o co walczyć. Ziemi jest dużo, starczy dla nas obu.
Niedźwiedź brunatny rzekł :
- Tak, moje lasy są ogromne. Nie mam czego szukać w twojej morskiej krainie. 


- A ja - dodał niedźwiedź polarny - nie mam nic do roboty w twoich lasach. Nawet nigdy tam nie byłem! Żyjmy każdy na swoim terenie i nie przeszkadzajmy sobie nawzajem.


To mówiąc, niedźwiedź polarny wrócił na morze, a niedźwiedź brunatny do lasu. 
Od tej pory niedźwiedź polarny niepodzielnie rządzi na morzu, a niedźwiedź brunatny w lesie i nie wchodzą sobie w drogę. 

Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: Alfabetyczny spis treści wszystkich bajek oraz bajki Ludów Zimnej Północy i Skandynawii, a także inne bajki azjatyckie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)