czwartek, 11 października 2018

ludowa bajka rosyjska o niedźwiedziu i chłopie

Chłop i niedźwiedź
bajka rosyjska


Pojechał chłop w pole rzepę siać. Orze w pocie czoła. 
Aż tu przychodzi niedźwiedź i chce na niego napaść. 
- Nie rób tego, niedźwiedziu - prosi chłop. - Lepiej będziemy razem rzepę siać. 
Sobie wezmę same tylko korzonki, a tobie dostanie się to, co na wierzchu. 
- Dobrze - powiada niedźwiedź - ale pamiętaj, jeśli mnie oszukasz, 
to nie pokazuj mi się na oczy, kiedy przyjdziesz do lasu. 


I poszedł do zielonej dąbrowy. Rzepa pięknie wyrosła. 
Jesienią przyszedł chłop na pole rzepę kopać. A niedźwiedź wyłazi z dąbrowy. 
- No, dzielmy się teraz, chłopie - powiada. - Daj mi moją część. 
- Dobrze, niedźwiedziu, będziemy się dzielić: tobie to zielone, a mnie korzonki.


Chłop oddał niedźwiedziowi nać, 
a sam nakładł pełen wóz rzepy i zawiózł do miasta na sprzedaż. 


Pyta go niedźwiedź: 

- Dokąd jedziesz, chłopie? 
- Jadę, niedźwiedziu, do miasta, korzonki sprzedawać. 
- Daj mi popróbować, jak też korzonek smakuje? 
Chłop dal mu rzepę. 
Niedźwiedź zjadł, ryknął na cały glos: 




- Oszukałeś mnie, chłopie! Twoje korzonki są słodkie! 
Pamiętaj, nie pokazuj mni się na oczy,
 jak przyjedziesz do lasu drzewa rąbać, bo ci kości połamię. 
Minął rok i chłop na tym samym miejscu posiał żyto. 
Przyjechał żyto żąć, a tam niedźwiedź na niego czeka. 
- Teraz, chłopie, już mnie nie oszukasz, dawaj, co mi się należy. 


A chłop na to: 
- Dobrze, weź sobie, misiu, korzonki, 
a ja wezmę to, co na wierzchu.

Zżął żyto. Niedźwiedziowi zostawił korzonki,
a żyto załadował na wóz i pojechał do domu.

Niedźwiedź szamotał się, pocił, trudził i z korzonkami nic nie mógł zrobić. 


Rozgniewał się niedźwiedź i od tej pory jest chłopu wrogiem.

Autor: według Aleksego Tołstoja
Ilustarcja okładki: Juliusz Makowski
ilustracje pozostałe: internet

Ilustracje: Juliusz Makowski 

Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)