niedziela, 17 lutego 2019

Jak podzielić zdobycz? - bajka afgańska

Jak podzielić zdobycz?
bajka afgańska

Pewnego razu tygrys, wilk i lis poszli na polowanie. Wspólnie upolowali: kozła, gazelę i zająca. Zdobycz zaciągnęli do jaskini tygrysa, bo to zawsze on sprawiedliwie dzielił zdobycz.  Wilk i lis marzyli jednak, o największej części dla siebie. Jednak tygrys odgadł, czego chcieli pozostali i pomyślał: „Zrobimy inaczej i zobaczmy, co się teraz stanie!" 
Zwrócił się do wilka: 
- Jesteś moją prawą ręką, podziel więc, naszą zdobycz! 
A wilk na to: 
- Jesteś wielki - zwrócił się do tygrysa - a koza jest duża, co oznacza, że jest twoja. Jestem nieduży i gazela jest nieduża, niech będzie moja. Lis jest mały i zając jest mały, pozwólmy lisowi zabrać zająca. 


Wściekł się tygrys: 
- Wygląda na to, że przede wszystkim myślisz o sobie! "Jestem taki i taki, a ten jest taki a taki ... To jest moje...to będzie twoje" Kim ty jesteś? Co sobie wyobrażasz? Czy wiesz, nieszczęśliwcze, z kim zadzierasz? Podejdź do mnie bliżej! 
Wilk zbliżył się do tygrysa, ten ryknął i zabił biedaka jednym oddechem. 
Potem zwrócił się do lisa i rozkazał mu: 
- Teraz ty dziel łupy! 
- Koza jest idealna na śniadanie dla króla zwierząt..- powiedział lis - gazela będzie idealna na królewski obiad...Zając będzie dobry dla króla na kolację…
- Powiedz mi prawdę – przerwał mu tygrys - od kogo nauczyłeś się tak umiejętnie dzielić ofiarę? 
- Miłosierny władco - odpowiada lis - niech wszystkie twoje kłopoty spadną na mnie! Chwalcie tego, który dba o innych! Kiedy zobaczyłem, co stało się z wilkiem, zdałem sobie sprawę, że nie powinienem myśleć tylko o sobie!
- Jeśli tak - zdecydował tygrys, - to oddam ci sprawiedliwość. Zabierz wszystkie trzy łupy dla siebie. Ja sobie coś jeszcze upoluję. 
Lis był zachwycony: "Jak to dobrze, że dzieliłem zdobycz po wilku! W przeciwnym razie już bym nie żył!"

Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)