niedziela, 24 marca 2019

Kto silniejszy - bajka indonezyjska

Kto silniejszy
bajka indonezyjska
"Kto łowi ryby, ten wchodzi do wody". 


Pewnego dość chłodnego poranka, wysoko ponad chmurami, wiatr spotkał na swej drodze słońce. 
Wiatr jak zwykle swawolny i zaczepny zagadnął: 
— Przyjacielu, wiele o tym myślałem, kto z nas jest silniejszy. Doszedłem do wniosku, że chyba jednak ja. Na pewno ja! 
Słońce, jak zwykle spokojne, odparło: 
— Sądzę, że się mylisz. Ty jesteś gwałtowny, ale ja silniejsze. 
— Sprawdźmy, czyja siła jest większa — krzyknął wiatr. 
— Dobrze — odparło słońce. 
— Widzisz tam na dole po ziemi idzie dziewczyna. Poranek jest rześki, więc okryła się szalem. Kto z nas potrafi zdjąćz niej ten szal, ten będzie silniejszy. 
— W porządku — krzyknął wiatr. — To dla mnie fraszka. 
Spadł na ziemię z wielkim pędem. Powiał w twarz dziewczynie. Ta czym prędzej zawinęła się szczelnie szalem i szła dalej. Im silniej wiatr wiał, tym mocniej okręcała się szalem dziewczyna. 
Wreszcie wiatr zmęczył się i krzyknął: 
— Co za uparta dziewucha. One wszystkie są takie przekorne. 
Wtedy słonce wyszło zza chmury i napełniła się ziemia ciepłem jego blasku. Uleciały mgły i chłody poranka. 
Nastała piękna upalna pogoda. Dziewczyna czym prędzej zdjęła szal.


Autor: Janusz Krzyżowski
Ilustracje: Surmaajav Chimeddorj


Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)