piątek, 5 października 2018

Domeczek - bajka rosyjska ludowa

Domeczek
bajka rosyjska (ludowa)
istnieje wiele wersji tej bajeczki, np. "Rękawica". 





Jechał raz chłop wozem na targ. Wiózł garnki, a jeden garnek po drodze zgubił. 
Przyleciała Mucha-co-brzęczy-do-ucha i pyta: 
- Czyj to domeczek? Czyj to domeczek? Kto w nim mieszka? 
Patrzy a w garnku nie ma nikogo. Wleciała mucha do środka i już tam zamieszkała. 
Przyleciał Komar - Bzykacz i pyta: 
- Czyj to domeczek? Czyj to domeczek? Kto w nim mieszka?
- Ja, Mucha-co-brzęczy-do-ucha. A tyś co za jeden? 
- Jestem Komar-Bzykacz. 
- No to wejdź do środka. Zamieszkamy razem. No i zamieszkali razem we dwójkę.
Przybiegła Myszka-Chrobotka i pyta: 
- Czyj to domeczek? Czyj to domeczek? Kto w nim mieszka? 
- Ja, Mucha-co-brzęczy-do-ucha. 
- Ja, Komar-Bzykacz. A tyś co za jedna? 
- Jestem Myszka-Chrobotka. 
- No to wejdź do środka. Zamieszkamy razem. 
I zamieszkali we trójkę. 
Przyskoczyła Żaba-Rechotka i pyta: 
- Czyj to domeczek? Czyj to domeczek? Kto w nim mieszka? 
- Ja, Mucha-co-brzęczy-do-ucha. 
- Ja, Komar-Bzykacz. 
- Ja, myszka chrobotka. A tyś co za jedna? 
- Jestem Żaba-Rechotka. 
- No to wejdź do środka. Zamieszkamy razem.
I zamieszkali we czwórkę. Przykicał Zajączek-Skoczek Krzywonogi i pyta: 
- Czyj to domeczek? Czyj to domeczek? Kto w nim mieszka? 
- Ja, Mucha-co-brzęczy-do-ucha. 
- Ja Komar-Bzykacz. 
- Ja, Myszka-Chrobotka. 
- Ja, Żaba-Rechotka. A tyś co za jeden?
- Jestem Zajączek-Skoczek Krzywonogi. 
- No to wejdź do środka. Zamieszkamy razem. I zamieszkali w pięcioro.




Nadbiegł Lis i pyta: 
- Czyj to domeczek? Czyj to domeczek? Kto w nim mieszka? 
- Ja, Mucha-co-brzęczy-do-ucha. 
- Ja, Komar-Bzykacz 
- Ja, Myszka-Chrobotka. 
- Ja, Żaba-Rechotka. 
- Ja, Zajączek-Skoczek - Krzywonogi. A tyś co za jeden?
- Jestem Lis-Chytrusek. 
- No to chodź do nas, zamieszkamy razem. 
I zamieszkali w sześcioro.
Przybiega wilk i pyta: 
- Czyj to domeczek? Czyj to domeczek? Kto w nim mieszka? 
- Ja, Mucha-co-brzęczy-do-ucha. 
- Ja, Komar-Bzykacz. 
- Ja, Myszka-Chrobotka. 
-Ja, Żaba-Rechotka. 
- Ja, Zajączek-Skoczek - Krzywonogi. 
- Ja, Lis Chytrusek. A tyś co za jeden? 
- Jestem Wilk-Wilczysko, co zębami błyska. 
- No to chodź do nas, zamieszkamy razem. Zamieszkali razem i świetnie im się wiodło.

Przyszedł niedźwiedź i pyta: 
- Czyj to domeczek? Czyj to domeczek? Kto w nim mieszka? 
- Ja, Mucha-co-brzęczy-do-ucha. 
- Ja, Komar-Bzykacz. 
- Ja, Myszka-Chrobotka. 
- Ja, Żaba -Rechotka. 
- Ja, Zajączek-Skoczek Krzywonogi. 
- Ja, Lis-Chytrusek. 
- Ja, Wilk-Wilczysko, co zębami błyska. A tyś co za jeden? 
- Jestem Niedźwiedź Kosmata Łapa. 
Siadł niedźwiedź na garnku i garnek pęki. 
I tak niedźwiedź rozpędził wszystkie zwierzęta na cztery wiatry.


Autor: Aleksy Tołstoj
tłumaczyła: Irena Tuwim
Ilustracje: okładka Juliusz Makowski,
pozostałe ilustracje: 
https://illustrators.ru/illustrations/692076?slider_order=position




Wydawnictwo: Nasza Księgarnia, 1977 rok. 
Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)