niedziela, 18 listopada 2018

bajka indyjska - "Zazdrosna sowa" - w opracowaniu Bolesława Zagały

Zazdrosna sowa
bajka indyjska

Pewnego razu na dachu królewskiego pałacu usiadła sowa. To co zobaczyła na podwórku, bardzo ją zdziwiło. Na palmie siedział mały, niepozorny słowik. Ktokolwiek z dworzan zbliżał się do palmy, kłaniał mu się nisko. Wkrótce pojawił się na podwórku sam król. Niósł na złotej tacy nasionka. Król postawił tacę pod palmą, a słowik sfrunął z drzewa i zaczął dziobać z apetytem. 

Ilustracja: Zdzislaw Witwicki


Król wrócił do pałacu, a wtedy sowa zapytała słowika:
 - Powiedz mi, za co cie tutaj tak bardzo poważają?
Słowik odpowiedział:
- Król lubi słuchać mojego śpiewu. Przykazał dworzanom, by spełniali każde moje życzenie. Sam przynosi mi jedzenie na złotej tacy. 
Kiedy przyszła noc sowa pomyślała: "Gdzie tam słowikowi do mojego głosu. Niech no tylko król usłyszy moje pienia, zaraz przepędzi słowika za dziesiątą górę, za dziesiątą rzekę. Mnie zaś obsypie podarunkami i spełni każde moje życzenie". 



Jak pomyślała, tak zrobiła. Zaczęła pohukiwać tak głośno, że pobudziła wszystkich ludzi w pałacu królewskim. 
- Kto tam ośmiela się hałasować wśród nocy! - wołał król gniewnym głosem - Pojmać go natychmiast i przyprowadzić do mnie.
Dworzanie rzucili się na poszukiwanie winnego. Schwytali sowę bez trudu, bo pohukiwała bez przerwy. Przynieśli ją do króla. 
- Oto, królu, masz przed sobą sprawcę nocnych hałasów.
- Zabrać jej wszystkie kolorowe pióra - rozkazał król. 



Kiedy teraz sowa spotyka się z innymi ptakami, zaraz zaczyna narzekać:
- Wszystkiemu winien słowik. To przez niego straciłam kolorowe piórka i nie dostałam podarunków od króla. 
- Niby dlaczego? - pytają zdziwione ptaki.
- Jak to dlaczego? Gdybym nie spotkała słowika na dziedzińcu królewskim, tobym nie śpiewała. Jakbym nie śpiewała, nie złapaliby mnie słudzy królewscy. a teraz wstyd mi pokazywać się ptakom w dzień, muszę latać w nocy.

Autor: Bolesław Zagała
Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: Alfabetyczny spis treści wszystkich bajek oraz Najkrótsze bajki wg. B. Zagały,
a także inne bajki azjatyckie.

 Wydanie I z 1969 roku, Nasza Księgarnia
Wydanie II z 1973 roku i wydanie III z 1989 roku, Nasza Księgarnia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)