wtorek, 4 września 2018

Ziarno bobu - bajka rosyjska - łańcuszkowa

Ziarno bobu 
rosyjska bajka ludowa

Byli raz sobie kogut i kura. Kogut grzebał pazurkiem w ziemi i wygrzebał ziarno bobu. 
Zawołał kurkę:
- Ko-ko-ko! Zjedz kurko, ziarno bobu!
- Ko-ko-ko, koguciku, zjedz sam! - odpowiada kurka.




Połknął kogut ziarno i zadławił się. 




Znów woła kurkę: 
- Pójdź, kurko, do rzeczki i poproś ją o trochę wody dla mnie.
Pobiegła kurka do rzeczki.




- Rzeczko, rzeczko, daj mi wody. Kogut zadławił się ziarnem bobu.
A rzeczka jej odpowiada:
- Pójdź do lipy i poproś ją o listek, wtedy dam ci wody. Pobiegła kurka do lipy.
- Lipo, lipo, daj mi listek! Listek zaniosę rzeczce, a rzeczka da za to kogutkowi wody, żeby się napił, bo kogucik zadławił się ziarnem bobu.



A lipa na to:
- Idź do dziewczynki i poproś ją o nitkę.
- Dziewczynko, dziewczynko, daj mi nitkę. Nitkę zaniosę lipie, lipa da mi listek, listek zaniosę rzeczce, a rzeczka da mi wody dla kogutka, bo kogutek zadławił się ziarnem bobu.



A dziewczynka odpowiada:
- Idź do kramarzy, poproś ich o grzebień, wtedy dam ci nitkę.
Kurka pobiegła do kramarzy.
- Kramarze, kramarze, dajcie mi grzebień! Grzebień zaniosę dziewczynce, dziewczynka da mi za to nitkę, nitkę zaniosę lipie, lipa da mi listek, listek zaniosę rzeczce, a rzeczka da mi wody dla kogutka, żeby się napił, bo kogutek zadławił się ziarnem bobu.
A kramarze mówią:
- Pójdź do piekarzy, niech nam dadzą kołaczy.
Pobiegła kurka do piekarzy.



- Piekarze, piekarze, dajcie mi kołaczy! Kołacze zaniosę kramarzom, kramarze dadzą mi grzebień, grzebień zaniosę dziewczynce, dziewczynka da mi nitkę, nitkę zaniosę lipie, lipa da mi listek, listek zaniosę rzeczce, a rzeczka da mi wody dla kogutka, żeby się napił, bo kogutek zadławił się ziarnem bobu.
A piekarze mówią:
- Pójdź do drwali, niech nam dadzą drewna. Pobiegła kurka do drwali.
- Drwale, drwale, dajcie mi drewna. Drewno zaniosę piekarzom, piekarze dadzą mi kołacze, kołacze zaniosę kramarzom, kramarze dadzą mi grzebień, grzebień zaniosę dziewczynce, dziewczynka da mi nitkę, nitkę oddam lipie, lipa da mi listek, listek zaniosę rzeczce, a rzeczka da mi wody dla kogutka, żeby się napił, bo kogutek zadławił się ziarnem bobu. Drwale dali kurce drewna.



Zaniosła kurka drewna piekarzom, piekarze dali jej kołacze, kołacze kurka oddała kramarzom, kramarze dali jej grzebień, grzebień zaniosła dziewczynce, dziewczynka dala jej nitkę, nitkę zaniosła lipie, lipa dala jej listek, listek zaniosła rzeczce, a rzeczka dała jej wody. Kogutek napił się, przełknął ziarno i zapiał:
-Ku-ku-ry-ku.
Stephanie Stouffer


Autor: Aleksy Tołstoj
Ilustracje: M. Biełajewa


Ta bajeczka ma swoje odpowiedniki chyba w każdym kraju.
Do najbardziej znanych należą:
 Kogucik i nasiono fasoli - bajka rosyjska
Kogucik i kurka - bajka ukraińska
Kogucik i kurka - bajka polska
O kogutku i kurce - bajka czeska
Wersji tej bajeczki jest wiele, a niektóre znajdziecie na moim blogu:)

Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)