sobota, 9 marca 2019

Kogucik i nasiono fasoli - ludowa bajka rosyjska (łańcuszkowa)

Kogucik i nasiono fasoli
bajka rosyjska

(łańcuszkowa)

Dawno, dawno temu, żył sobie kogucik i kurka. Kogut wszystko co robił, robił w pośpiechu, a kurka mu ciągle powtarzała:

- Koguciku, nie śpiesz się tak, nie spiesz, bo jakie nieszczęście cię spotka!
Ale kogucik, nic sobie nie robił z tych rad. Pewnego dnia, gdy razem z kurką dziobali ziarna fasoli, kogut jak zwykle się spieszył i jadł łapczywie. Dziobał, dziobał szybko, aż tu nagle jedno z ziaren utknęło mu w przełyku i kogucik zaczął się dusić. Krztusi się, krztusi i chrząka, aż w końcu padł bez tchu na ziemię.


Kurka wystraszyła się i pobiegła do gospodyni, krzycząc: 
- Och, gospodyni! Daj mi szybko masła, posmaruje kogutkowi gardło! Kogut zakrztusił się ziarnem fasoli! Może masło pomoże! 
- W takim razie,- rzekła gospodyni - biegnij szybko do krowy, poproś ją o mleko to zaraz ubije śmietany na masło – odpowiedziała gospodyni. 


Kurka pobiegła do krowy.
- Krówko, krówko, moja kochana, daj mi mleka, gospodyni ubije masło, a ja masłem kogutkowi gardło natrę: kogut zakrztusił się ziarnem fasoli. 
- W takim razie, idź szybko do gospodarza – powiedziała krowa - niech przyniesie mi świeżej trawy, to wtedy dam mleka.


Kura biegnie do gospodarza. 
- Gospodarzu! Gospodarzu drogi, daj krowie świeżej trawy, wtedy krowa da mi mleka dla gospodyni, gospodyni z mleka ubije masło, a ja masłem natrę kogutkowi gardło, bo kogucik zakrztusił się ziarnem fasoli. 


- W takim razie, biegnij szybko do kowala niech naostrzy mi kosę. 
Ze wszystkich sił w nogach, kurka pobiegła do kowala i prosi: 
- Kowalu, mistrzu mój złoty, prędko! Naostrz gospodarzowi jego kosę, gospodarz zetnie świeżej trawy dla krowy, krowa da mleka gospodyni, a gospodyni ubije z mleka masło, masło zaniosę kogutkowi i natrę mu szyję bo kogutek ziarnem fasoli się zadławił. 


Kowal naostrzył gospodarzowi kosę, 


gospodarz dał krowie świeżej trawy, 


krowa dała kurce mleka, 


kurka zaniosła mleko gospodyni,


gospodyni z mleka ubiła masło, masło dała kurce, 
kurka zaniosła masła kogutkowi, natarła mu masłem gardło i  dopiero wtedy kogucik ziarno fasoli gładko przełknął. 


Zerwał się na równe nogi i głośno zapiał: 
- Ku-ku-ry-kuuuu!



Ta bajeczka ma swoje odpowiedniki chyba w każdym kraju. 

Najbardziej znana jest bajka rosyjska " Ziarno bobu" oraz  "O kogutku i kurce"
oraz  Kogucik i kurka  - bajka ukraińsk.
Wersji tej bajeczki jest wiele, a niektóre znajdziecie na moim blogu:)


Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)