niedziela, 10 marca 2019

Kogucik i kurka - bajka ukraińska (łańcuszkowa)

Kogucik i kurka
bajka ukraińska
(łańcuszkowa)

Był kogucik i kurka, poszli oboje grzebać w śmieciach. 
Kogucik znalazł w śmieciach krzemień i udławił się nim.
Kurka pobiegła do swojej siostrzyczki i mówi:
— Już nie ma mojego kogucika! — i płacze.
A siostrzyczka mówi:
— Nie płacz, pobiegnij do morza, poproś wody
 i daj się kogucikowi napić. Kogucik ożyje.



Pobiegła kurka do morza, poprosiła wody, a morze mówi:
— Po co ci woda?
— Dla kogucika.
— Po co kogucikowi?
— Bo się udławił!
Morze mówi:
— Idź, przynieś mi mleka, wtedy dam ci wody!
Kurka pobiegła do krówki i mówi:
— Krówko, daj mi mleka!
— Po co mleko?
— Dla morza!
— Po co morzu?
— Żeby morze dało wody.
— Po co woda?
— Bo kogucik się udławił!
— Idź, przynieś mi siana, to ja ci dam mleka!



Kurka pobiegła do kosiarzy.
— Kosiarze, kosiarze, dajcie mi trochę siana!
— Po co siano?
—Dla krowy!
— Po co krowie?
— Żeby dała mleka!
— Po co mleko?
— Dla morza!
— Po co morzu?
— Żeby dało wody!
— Po co woda?
— Dla kogucika!
— Po co kogucikowi?
— Bo się udławił!
— Idź i przynieś nam słoniny, to ci damy siana!
Kurka pobiegła do wieprzka:
— Wieprzku, daj mi słoniny!
— Po co ci słonina?
— Dla kosiarzy!
— Po co kosiarzom?
— Żeby dali siana!
— Po co siano?
— Dla krowy!
— Po co krowie?
— Żeby dała mleka!
— Po co mleko?
— Dla morza!
— Po co morzu?
— Żeby dało wody!
— Po co woda?
— Dla kogucika!
— Po co kogucikowi?
— Bo kogucik się udławił!



Wieprzek dał słoniny, kurka zaniosła kosiarzom, kosiarze dali siana, 
kurka zaniosła krówce, krówka dała mleka, kurka zaniosła morzu, 
morze dało wody, kurka zaniosła kogucikowi, a kogucik napił się i zapiał.

Ta bajeczka ma swoje odpowiedniki chyba w każdym kraju. 
Najbardziej znana jest bajka rosyjska " Ziarno bobu" oraz "Kogucik i nasiono fasoli"
 "O Kogutku i kurce"- bajka czeska
Kogucik i kurka - bajka polska
Wersji tej bajeczki jest wiele, a niektóre znajdziecie na moim blogu:)

Przeczytaj też bajki z innych zakątków świata w zakładce: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Osobom spamującym, próbującym reklamować w komentarzach inne strony- podziękuję i ich komentarze będą usuwane.
Pozostałym, bardzo dziękuję za wyrażenie swojej opinii i zapraszam ponownie:)